Fællesskabet

Fællesskabet er et af stedets vigtigste særkender. At indgå i et positivt og forpligtende fællesskab giver ofte mere energi end det tager.

Når man vælger at blive forældre til et barn/flere børn på Sydthy Friskole, vælger man også at blive en del af et forpligtende fællesskab. Vi er sammen med til at drive skole, og føler derved en vis samhørighed. Alle bidrager til stedet på den ene eller den anden måde. Men sammen løfter vi i flok, og sørger for undervejs at skabe de bedste rammer for vores fælles mål: At skabe trivsel og god skole for vores børn. Det er vores primære fokus og det, der nødvendigvis må være drivkraften hos alle parter.

Fællesskabet kan opleves i alle afkroge og afskygninger. Lige fra fællesskabet blandt børnene uden øje for alder, blandt børn og voksne og de voksne imellem. Det er stedets DNA og det der binder os sammen i alt, hvad vi foretager os.

Når man indgår i et forpligtende fællesskab betyder det, at man tager aktiv del i alt det, der foregår på stedet i det omfang man har ressourcer dertil. Det er ganske givende at mærke, hvad en fælles indsats kan have af betydning for egne og andre. Nogle aktiviteter er obligatoriske, mens andre er tiltag for at styrke og værne om det sociale fællesskab. Deltagelse er helt essentielt og vigtigt, da grundideen bag er, at det man vander – det vokser.

Man er forpligtet på at deltage i fredagsrengøring 4-5 gange årligt. Her indgår man på et rengøringshold og bliver tildelt et lille område, hvor man som familie skal sørge for rengøringen inden næste skoleuge starter. Ligeledes mødes alle forældre 1 gang årligt til hovedrengøring, hvor alt rengøres fra den ene ende til den anden, mens man kan vende løst og fast og hygge sig med andre børn og forældre. Det er givtigt for det sociale liv på stedet, børnene vil være tilbøjelige til at værne mere om stedets affekter og samtidig er det medvirkende til, at vi kan bruge midler på andre mere fornøjelige ting end at aflønne rengøringshjælp.

Arbejdslørdage har vi 2 gange i løbet af et skoleår. En om foråret og en om efteråret. Vi bygger, fornyr, pudser og polerer, så alt kan stå knivskarpt hele året rundt. Disse arrangementer er både for børn og voksne, og alle hænder er i gang, mens der bliver tilberedt en dejlig buffet i skolens køkken til det arbejdende folk. Disse dage er for mange skoleårets højdepunkter og de er samtidig med til at understrege, hvad det gode fællesskab virkelig kan.

Herrekokkene byder i årets løb velkommen indenfor til fællesspisning for alle interesserede. Man kan melde sig til og ”købe en tallerken” for et symbolsk beløb, hvorefter man kan spise, snakke og synge sammen med andre tilmeldte forældre, børn og ansatte. At være medlem af Herrekokkene kræver ikke andet end at man kan benytte en kartoffelskræller og har lyst til at være social med andre fædre/mænd.

Ydermere kan andre arrangementer og spæde skridt i forhold til nye ”klubber” og interessebetonede aktiviteter sagtens dukke løbende op. Og så er det jo bare med at bide på krogen og bakke op.